Algemene voorwaarden

1. Algemeen

  1. Bij aankoop van een product of aanmaak van een herstelling wordt de klant verondersteld de algemene verkoopsvoorwaarden te kennen en te aanvaarden. Deze kunnen op eenvoudig verzoek via e-mail naar info@progear.be opgevraagd of geraadpleegd op www.progear.be worden.
  2. Alle klachten omtrent facturen zijn alleen geldig wanneer ze binnen de 8 dagen na factuurdatum aangetekend worden toegestuurd.
  3. Alle goederen blijven eigendom van Pro Gear bv tot volledige betaling van de facturen waarop ze betrekking hebben.
  4. Alle facturen zijn onmiddellijk betaalbaar. Door het ondertekenen van de offerte verklaart de klant zich uitdrukkelijk akkoord met de door Pro Gear bv vooropgestelde betalingsmodaliteiten. Er wordt geen korting contant toegestaan. Een betalingstermijn na factuurdatum kan alleen wanneer bepaald door en bij voorafgaandelijk akkoord van Pro Gear bv. Iedere factuur die onbetaald blijft op de vastgestelde vervaldag wordt, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, vermeerderd met een interest van 5% per maand, aangerekend op elke 10de van de maand. Na ingebrekestelling wordt het schuldsaldo verhoogd met 15%, met een minimum van € 125,00 en een maximum van € 3.500,00.
  5. In geval van geschillen is alleen de rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen bevoegd, terwijl al onze overeenkomsten beheerst worden door het Belgisch recht.


2. Specifieke voorwaarden

2.1. Offertes 

  1. In principe blijven offertes 14 dagen geldig.
  2. Bij overmacht, zoals sterk schommelende prijzen, het stopzetten van een bepaald model, technische problemen met een product, het niet leverbaar worden van een product, kan Pro Gear bv een offerte herroepen en een alternatief aanbieden.


2.2. Bestellingen, leveringen en transport 

  1. Pro Gear bv kan altijd en zonder reden een bestelling weigeren, maar enkel binnen de 3 werkdagen na de bestelling.
  2. Leveringstermijnen zijn steeds onder voorbehoud en kunnen nooit reden zijn tot schadevergoeding indien deze niet worden nagekomen.
  3. De klant kan enkel zijn bestelling annuleren indien deze nog niet verzonden is (indien in voorraad) of nog niet besteld werd bij de leverancier (indien niet in voorraad).
  4. Het transportrisico is steeds voor de klant. Alle eventuele transportschade moet gemeld worden binnen de 24u na ontvangst en moet gemeld worden aan de transporteur.


2.3. Herstellingen 

  1. Pro Gear bv heeft geen eigen beslissingsrecht over de garantie. De garantie is afhankelijk van de leverancier en een claim tot herstelling binnen garantie kan dus enkel bepaald worden na bepaling van de leverancier.
  2. Elke herstelling binnen garantie en dus kosteloos voor de klant wordt onmiddellijk uitgevoerd zonder overleg met de klant. Voor elke herstelling buiten garantie en dus met kosten voor de klant wordt steeds een bestek opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden door de klant voordat er wordt overgegaan tot herstelling.
  3. Alle communicatie over herstellingen gaat per e-mail. Na bevestiging dat het herstelde toestel klaar staat voor afhaling dient dit binnen 3 maanden te worden afgehaald. Na 3 maanden wordt het toestel automatisch eigendom van Pro Gear bv.
  4. Als na het ontvangen van een bestek de herstelling geweigerd wordt door de klant, worden er steeds bestek- en retourkosten gerekend ten bedrage van 100 euro, btw inbegrepen. De klant kan ervoor kiezen om de bestek- en retourkosten niet te betalen, dan wordt het toestel eigendom van Pro Gear bv.
  5. Bij een herstelling zijn alle transportkosten van de klant naar Pro Gear bv en naar de externe hersteldienst steeds op rekening van de klant.


2.4. Technieker ter plaatse

  1. Werkuren van de technieker die ter plaatse komt, worden gerekend per begonnen uur, de verplaatsing wordt per kilometer gerekend, de rijtijden zijn niet betalend.
  2. Bij ieder bezoek wordt er minimum 1 uur aangerekend, ook al is de interventie korter.
  3. Pro Gear bv is niet verantwoordelijk voor ongevallen of schade ter plaatse. De klant is steeds verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving.


2.5. Garanties

  1. Alle door Pro Gear bv verkochte producten komen met een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar met uitzondering van verbruiksproducten en producten waarvan de slijtage logisch is en geen onderwerp kan maken voor garantie.
  2. De garantie op een product is maximaal de aankoopwaarde van het product. Pro Gear bv verbindt zich ertoe een product te vervangen, te herstellen of te crediteren. Of een garantiegeval hersteld, vervangen of gecrediteerd wordt, wordt enkel bepaald door Pro Gear bv. Extra schadevergoedingen zoals transport, arbeidsloon, gemiste opbrengsten,... worden nooit vergoed in geval van garantie.
  3. Wanneer de klant componenten koopt bij Pro Gear bv om producten te herstellen, dan doet hij dit op eigen risico. Er is geen garantie en geen retourrecht op componenten.


2.6. Gebruik

  1. Pro Gear bv verkoopt hoogwaardige technologische toestellen waarbij correct en veilig gebruik uitermate belangrijk zijn.
  2. Pro Gear bv kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ontbreken van handleidingen, het ontbreken van veiligheidslabels of het verkeerd gebruik van veiligheidsinstellingen.
  3. Er wordt verwacht van de klant dat deze handelt als een voorzichtig en redelijk persoon. In geen enkel geval is Pro Gear bv verantwoordelijk voor schade en/of letsels, veroorzaakt door producten of toestellen die bij/door Pro Gear bv aangekocht, geplaatst of uitgeleend werden.
  4. Pro Gear bv is niet verantwoordelijk voor de softwarelicenties of rechten die mogelijk nodig zijn voor een toestel.


2.7. Retour

  1. Annuleren van een bestelling: de klant kan enkel zijn bestelling annuleren indien deze nog niet verzonden is (indien in voorraad) of nog niet besteld werd bij de leverancier (indien niet in voorraad).
  2. Retourneren binnen 14 dagen: De klant kan binnen de 14 dagen na ontvangst het product retourneren. De retour is ten laste van de klant. Wij crediteren het geretourneerde product bij ontvangst indien het toestel in originele staat en in de originele verpakking wordt terugbezorgd. Het ontbreken van verpakkingsmateriaal of handleiding zorgt voor een automatische verlieswaarde van minstens 20%. Bij het ontbreken van onderdelen wordt de volledige waarde van de onderdelen aangerekend of kan de retour geweigerd worden.
  3. Retourneren na 14 dagen : Dit kan alleen na overleg met en waardebepaling door Pro Gear bv.


2.8. Tarieven

  1. Tarieven per 1/11/2024 (geldig tot volgende herziening, prijzen ex btw)
  • Werkuren technieker ter plaatse: 75 euro per uur
  • Transport technieker ter plaatse: 0,95 euro/km
  • Werkuren technieker: 20 euro per begonnen kwartier


2.9. Pro klanten

  1. Klanten die zich inschrijven als pro klant, en van de desgevallende pro prijzen genieten, vallen niet onder consumentenwet. Dit heeft belangrijke gevolgen voor het retourrecht, de garantie en de transportkosten. Wij informeren u graag over de specifieke voorwaarden als pro klant.


3. GDPR

Wet op de Privacy:

  1. Pro Gear bv houdt enkel gegevens bij van klanten die voorkomen in het boekhoudsysteem. Bij aanmaak van een offerte of het plaatsen van een bestelling wordt de aanvrager steeds beschouwd als klant en gaat uitdrukkelijk akkoord met de algemene en specifieke voorwaarden. Pro Gear bv zal op geen enkel moment persoonsgegevens verzamelen via surfgedrag op onze websites. Gegevens van online betalingen worden alleen bewaard voor zover deze relevant zijn voor de boekhouding.
  2. In ons boekhoudsysteem worden persoonsgegevens, adresgegevens, offertes, bestelbonnen, leverbons, facturen en e-mailcommunicatie bewaard. Pro Gear bv gebruikt deze gegevens enkel voor verwerking van de door de klant gevraagde opdracht en om mailings te sturen, zowel per post als per e-mail.
  3. De klant kan op ieder moment zijn gegevens opvragen en laten aanpassen waar nodig. Dit kan op eenvoudig verzoek via e-mail.
  4. Pro Gear bv zal deze gegevens nooit delen met derden, uitgezonderd in het geval van herstellingen, dropshipping en third-party oplossingen voor het verzenden van mailinglijsten. In deze uitzonderingsgevallen wordt de verantwoordelijkheid voor gegevensverwerking verplaatst naar de ontvanger van deze en enkel deze gegevens.
  5. Gegevens op de social media kanalen van Pro Gear bv worden door Pro Gear bv niet gecontroleerd noch opgeslagen, noch gebruikt.
  6. Indien de klant geen mailing meer wenst te ontvangen, dan kan dit aangegeven worden via eenvoudig verzoek onderaan elke mailing. De gegevens blijven in onze boekhouding, maar worden niet meer gebruikt voor mailings.
  7. Pro Gear bv zal het nodige doen om de gegevens van klanten te beschermen tegen diefstal en zal steeds onmiddellijk de klant op de hoogte brengen indien niet aan de bescherming voldaan is kunnen worden